Torstaina 6.11.2025
Klo 14.00–15.00 Työpajat (A)
A1 Kansainväliset osaajat ja englanninkielinen varhaiskasvatus sekä esi- ja perusopetus: monikielisyyden merkityksiä ja seurauksia opinpolulle
Työpaja pohjautuu selvitykseen englanninkielisen varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen nykytilasta ja laajentamisen esteistä. Tarkastelemme, millaisia näkemyksiä eri toimialojen asiantuntijoilla on englannin suhteesta monikielisyyteen ja millaisia seurauksia englanninkielisestä varhaiskasvatuksesta sekä esi- ja perusopetuksesta on opinpolun jatkumolle. Analysoimme myös, keitä ovat kansainväliset osaajat, joihin haastatteluissa viitataan. Selvityksen on toteuttanut Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskus opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta.
Vetäjät: Emilia Rajala ja Sari Pöyhönen, Kieliverkosto
A2 Kansainvälinen katsaus EU:n vihreään siirtymään ja kestävyysaiheisiin virtuaalisen todellisuuden keinoin
The Green Deal in VR on kansainvälinen hanke, jossa opiskelijat ja opettajat ovat tuottaneet VR-oppimissimulaatioita vihreän siirtymän aiheista. Yhteistyössä itävaltalaisen ja virolaisen lukion sekä 3DBear Oy:n kanssa tuotetut simulaatiot heijastavat eurooppalaisen yhteisön ja yksilön näkökulmia sekä avaavat erityisesti kiertotalouden, kestävän rakentamisen ja energiapolitiikan periaatteita. Hankkeessa tuotetut simulaatiot, 360-materiaali ja opettajien tuntisuunnitelmat ovat vapaasti hyödynnettävissä kesään 2028 saakka ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Työpajassa esittelemme hankkeen tuloksia ja VR-simulaatioiden käyttömahdollisuuksia lukion eri oppiaineissa. Perehdymme myös kansainvälisen yhteistyön saavutuksiin ja mahdollisuuksiin lukioympäristössä.
Vetäjät: Tatjana Kajala ja Kirsi Haapamäki, Otaniemen lukio
A3 Toivon agenda
Miten Agenda 2030-tavoitteet muuttuvat konkretiaksi lapsille, nuorille ja kasvattajille? Oulu on järjestänyt Toivon Agendan neljä kertaa ja siitä on tullut odotettu valtakunnallinen paremman maailman työpaja. Agendatavoitteiden edistäminen ei ole jäänyt vain tapahtuman tasolle, vaan sen ympärille on rakentunut inspiroivan oppimisen makiaispussi. Tule napsimaan parhaat kompiaiset oppilaillesi.
Vetäjä: Päivi Packalén, Oulun kaupunki
A4 Diverse Ways of Developing Students’ Cross-Cultural Competency and Engagement: Fostering Global Citizenship
Join Fulbright alumna Jill Prado to discuss how internationalization programs can strengthen students’ cross-cultural communication skills and cultural knowledge, and foster international relationships among students and educators. In this interactive session, participants will explore how educators can use virtual and face-to-face programs to help students understand current events, engage in meaningful interactions with their peers around the world, and develop the skills to become engaged global citizens. This workshop invites Finnish teachers to blend success stories with proven strategies, and promises to provide practical resources and new partners for the next virtual or in-person exchanges.
Vetäjä: Jill Prado, Fulbright alumna
A5 Aktiivinen kansalaisuus ja osallisuus eurooppalaisin silmin
Euroopan neuvosto työstää parhaillaan European Space for Citizenship Education -viitekehystä rakentaakseen yhteistä ymmärrystä kansalaisuuskasvatuksen tavoitteista. Mitä aktiivinen kansalaisuus ja demokratiakasvatus tarkoittavat eurooppalaisesta näkökulmasta? Lisätietoja: https://www.coe.int/en/web/education/european-space-for-citizenship-education
Kohderyhmä: perusopetus ja lukiokoulutus
Vetäjä: Nina Penttinen, Opetushallitus
A6 Yli rajojen digitaalisesti ja livenä – Me, My heritage and You -eTwinning-projektin opit
Työpajassa esitellään Seinäjoen lyseon palkittu eTwinning-projekti, jossa 15–16-vuotiaat nuoret neljästä Euroopan maasta tutustuivat maailmanperintökohteisiin sekä virtuaalisesti että osana Erasmus+ -liikkuvuuksia. Painotus on yhteistyön muotojen yhdistämisessä – kuinka digitaalinen vuorovaikutus ja opintomatkat voivat täydentää toisiaan rikastuttaen yhteistyötä ja oppimiskokemusta.
Vetäjä: Sanna Pernaa, Seinäjoen kaupunki; Olga Lappi ja Sabrina Somersaari, Opetushallitus
A7 Ota ensiaskel kansainvälisyyteen
Oletko miettinyt kansainvälistymistä varhaiskasvatuksessa, koulussa tai lukiossa, mutta et tiedä mistä aloittaa? Tässä tiiviissä infosessiossa saat selkeän katsauksen kaikkiin Opetushallituksen tarjoamiin kansainvälistymismahdollisuuksiin – ja vinkit, miten pääset alkuun.
Vetäjät: Linda Salmijärvi ja Laura Soili, Opetushallitus
A8 Internationalisering för nybörjare
Från idé till aktion. Så kommer du i gång med internationalisering. I sessionen hör du korta puffar om alla internationaliseringsmöjligheter UBS erbjuder för daghem, skolor och gymnasier.
Vetäjät: Riikka Aminoff, Nina Eskola ja Katariina Petäjäniemi, Opetushallitus
A9 Tutustu Euroopan nykykielten keskuksen työkaluihin
Työpajassa tutustutaan ECML:n toimintaan ja sen tarjoamiin palveluihin ja työkaluihin. Lisätietoa: https://ecml.at
Vetäjät: Anu Halvari ja Olli Määttä, Opetushallitus
Torstaina 6.11.2025
Klo 15.45–16.45 Työpajat (B)
B1 Maailmalle lukion jälkeen? Abiturienttien rohkaiseminen kansainvälisiin jatko-opintoihin
Työpajassa esitellään, miten olemme innostaneet abiturientteja tutustumaan korkeakoulujen kansainvälisiin opiskelumahdollisuuksiin sekä kannustaneet heitä lähtemään opiskeluvaihtoon. Videoidut haastattelut korkeakoulujen kansainvälisyysasiantuntijoiden kanssa ovat tavoittaneet koko ikäluokan oppitunneilla. Lisäksi pieni opiskelijaryhmä on päässyt tutustumaan ulkomaisiin yliopistoihin Skotlannissa ja Ranskassa. Työpajassa annetaan myös vinkkejä siihen, miten toimia voi toteuttaa omassa lukiossa. Esittelyn jälkeen osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella.
Vetäjät: Laura Kinnunen ja Anett Blom, Nousiaisten lukio
B2 Vihreä lanka hanketyöhön: työpaja hankkeen elinkaarisiin kestävyysnäkökulmiin
Ympäristö ja ilmastonmuutoksen torjunta on yksi Erasmus+ -ohjelman pääpainopistealueista. Ympäristövastuullisuus ja kestävyyskasvatus voivat olla hankkeen keskeisinä kehittämiskohteina. Jokaisen hankkeen on tarpeen kehittää ja toteuttaa ympäristövastuullisempia käytäntöjä ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Työpajassa tarkastelemme hankkeen elinkaaren aikaisia ympäristökestävyyden kysymyksiä sekä työkaluja, jotka voivat helpottaa niiden ratkaisemista. Tutustumme myös hankkeen kestävämmän elinkaaren suunnitteluun Salto Green -resurssikeskuksen Verdir Resource Game -korttipelin avulla.
Vetäjä: Katariina Petäjäniemi, Opetushallitus
B3 Mahdollisuudet löytyvät läheltä – katse kohti Pohjolaa!
Inspiroidu Pohjolasta ja sen tuomista mahdollisuuksista! Työpajassa saat ideoita siihen, miten voit elävöittää ruotsin kielen tunteja ja miten voit luoda koko koulun yhteisiä pohjoismaisia teemaprojekteja, jotka vahvistavat sekä kielitaitoa että kulttuurista ymmärrystä. Saat myös konkreettisia ideoita, inspiraatiota ja työkaluja, joilla voit sytyttää oppilaissasi kipinän pohjoismaista yhteistyötä ja kielitaitoa kohtaan. Työpajassa toimintaansa ja materiaalejansa esittelevät Pohjola-Norden, Nordjobb, Kielilähettiläät ry sekä Svenska nu -verkosto. Työpaja on kaksikielinen (suomi-ruotsi).
Vetäjät: Mikael Hiltunen, Svenska nu -verkosto; Mathilda Hagback, Nordjobb; Taru Lepistö, Pohjola-Norden ja Heidi Laakso, Kielilähettiläät ry
B4 Yhdessä vahvoja
Haluatko tuoda innostavasti kansainvälisyyttä ja globaalikasvatusta osaksi päiväkodin tai koulun arkea? Mietitkö, miten hyödyntää oman alueen osaamista ja mahdollisuuksia vahvistaa lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi ja vastuullisiksi maailmankansalaisiksi? Työpajassa Tampereen seudun opettajat, oppilaat ja lukio-opiskelijat esittelevät yhdessä, miten seudullisen yhteistyön avulla voimme rikastuttaa kansainvälisyys- ja globaalikasvatusta varhaiskasvatuksesta lukiokoulutukseen. Vuorovaikutteisessa työpajassa saat vinkkejä kotikansainvälistymiseen, globaalikasvatukseen, matalan kynnyksen verkossa toteutettavaan kv-yhteistyöhön sekä alueelliseen yhteistyöhön.
Vetäjä: Jenni Decandia, Oriveden kaupunki
B5 Monikielisten oppijoiden tukeminen – käytännön vinkkejä kielitietoiseen opetukseen PERUUNTUNUT
B6 Vaikuttavuus tutuksi – työkaluja ja käytännön esimerkkejä Erasmus+ -hankkeiden tueksi
Tässä sessiossa pureudutaan vaikuttavan Erasmus+ -hankkeen keskeisiin elementteihin ja tutustutaan uusiin käytännön työkaluihin vaikuttavuuden mittaamisen ja arvioinnin tueksi. Seinäjoen lukion tuore pilotti tarjoaa konkreettisen esimerkin vaikuttavuusmallin soveltamisesta Erasmus+ -liikkuvuushankkeissa. Lisäksi varataan aikaa yhteiselle oppimiselle ja keskustelulle vaikuttavuuden mittaamisesta ja raportoinnista – tavoitteena tarjota osallistujille eväitä oman hanketyön kehittämiseen.
Vetäjät: Laura Lalu, Opetushallitus ja Tuulia Hautakoski, Seinäjoen lukio
B7 Mitä hyötyä kansainvälisyydestä on oppilaille ja opiskelijoille?
Työpajassa pohditaan, mitä hyötyä kansainvälisistä kokemuksista – kuten hankkeista ja liikkuvuusjaksoista – on oppilaille ja opiskelijoille. Millaisia taitoja, arvoja ja asenteita nämä kokemukset kehittävät? Työpajassa pohditaan myös, miksi näitä on tärkeä tunnistaa.
Vetäjät: Liisi Airas ja Laura Soili, Opetushallitus
B8 Vie kansainvälinen toiminta uudelle tasolle
Onko koulullasi jo jonkin verran kokemusta kansainvälisestä hanketoiminnasta? Kiinnostaako sinua laajentaa kehittämistyötänne kansainvälisissä verkostoissa? Työpajassa kerromme, miksi kannattaa lähteä viemään toimintaa uudelle tasolle ja miten voi tehdä kansainvälistä yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Työpajassa kuulet muun muassa Nordplus Horisontal -hankkeista, Erasmus+ -ohjelman kumppanuushankkeista ja Jean Monnet -toiminnosta esimerkkien kautta. Paja sisältää myös hetken yhteistä ideoimista ja verkostoitumista.
Vetäjät: Nina Eskola, Juuli Juntura ja Sirkka Säikkälä, Opetushallitus; Oskari Ropponen, Vihdin lukio ja Tatjana Kajala, Otaniemen lukio
B9 Ihmisoikeusrastirata
Inhoatko suunnistamista? Vai kenties rakastat sitä? Kummin vain, tämä rastirata on sinulle! Nyt ei lueta karttaa eikä juosta kilpaa. Kaikki rastit löytyvät lähietäisyydeltäsi ja niillä pääset pelaamaan, keskustelemaan ja testaamaan tietämystäsi aiheesta muiden osallistujien kanssa. Rastirata on laadittu ja testattu valtakunnallisessa Unesco-seminaarissa ja on kv-päivillä saatavilla muillekin oppilaitoksille. Materiaalit sopivat käytettäväksi sellaisenaan yläkoulujen ja lukioiden teemapäivään tai vaikka henkilökuntasi koulutukseen.
Vetäjä: Päivi Packalén, Oulun kaupunki
Perjantaina 7.11.2025
klo 10.30–11.30 Työpajat (C)
C1 Kohti vaikuttavampaa kansainvälistä toimintaa – oppijoista tekijöiksi
Miten kansainvälisestä toiminnasta tehdään oppijan kannalta vaikuttavampaa? Miten oppijasta tulee aktiivinen tekijä? Osallistu työpajaan, missä kuulet esimerkkejä vaikuttavista käytänteistä ja innovoit yhdessä kollegojesi kanssa entistä parempia keinoja lisätä kansainvälisen toiminnan vaikuttavuutta.
Vetäjä: Timo Paakkanen, Finvibes Consulting Oy
C2 Kriisistä kriisiin vai toivoa tulevaisuuteen: motivaatiota ja menetelmiä yhteiskunnalliseen kasvatukseen monikriisisessä maailmassa
Opettajat ovat avainasemassa aktiivisen kansalaisyhteiskunnan rakentamisessa sekä nuorten tulevaisuususkon ja toimijuuden vahvistamisessa. Työpajassa tutustutaan ja testataan erityisesti yläkouluun ja toiselle asteelle suunnattuja globaali- ja rauhankasvatuksen opetusmateriaaleja, kuten Rauhankasvatusopasta, Palestiinan ja Israelin tilanteen käsittelyyn tarkoitettua ihmisoikeuskasvatusmateriaalia sekä Changemaker-nuorisoverkoston roolikorttiharjoitetta. Lisäksi kuulet Opettajat ilman rajoja -verkostosta ja sen mahdollisuuksista opettajille, jotka haluavat rakentaa oikeudenmukaista ja kestävää tulevaisuutta.
Vetäjä: Inka Havanto, Opettajat ilman rajoja (Kirkon Ulkomaanapu)
C3 Keskellä kansainvälisyyttä – Onnistumista ja oivallusta yhdessä
Työpajassa perehdytään siihen, miten kielirikasteisuus voi näkyä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa. Lasten kielet ja kulttuurit tuodaan esiin oppimisympäristöissä ja yhteisessä toiminnassa ja monikielisyyttä arvostetaan. Kielirikasteisuus nähdään tärkeänä tasa-arvoisen kasvatuksen välineenä, jolla tuetaan lasten valmiuksia oppia ja osallistua. Työpajassa tarkastellaan, miten toimintakulttuuri voi tukea kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta, edistää avointa vuorovaikutusta ja vahvistaa yhteisöllisiä toimintatapoja. Onnistumisista iloitaan yhdessä – jokaisen lapsen kieli ja kulttuuri ovat arvokkaita.
Vetäjät: Eija Ikola, Noora Välikoski ja Helena Lautamaja, Seinäjoen kaupunki
C4 eTwinning-työpaja aloittelijoille
eTwinning on eurooppalainen kansainvälistymisen verkkotyökalu varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille ja henkilökunnalle. eTwinningissä voit tehdä kansainvälisiä projekteja verkon kautta. Oppilaille eTwinning tarjoaa mahdollisuuden oppimiseen, kotikansainvälistymiseen, yhteydenpitoon ja tiedonrakentamiseen muiden maiden saman ikäisten oppilaiden ja lasten kanssa. Vieraat kielet ja kulttuurit tulevat tutuiksi digitaalisessa oppimisympäristössä.
Vetäjä: Sari Kallio, eTwinning-lähettiläs
C5 Kansainvälisyys kuuluu kaikille – osallisuus Erasmus+ -ohjelmassa
Erasmus+ -ohjelmassa osallisuus ja yhdenvertaisuus ovat keskeisiä periaatteita, mutta miten varmistamme, että nämä toteutuvat myös koulujen ja varhaiskasvatuksen arjessa? Työpajassa pysähdytään pohtimaan, kenellä on vähiten mahdollisuuksia osallistua kansainväliseen toimintaan ja miksi. Lisäksi jaetaan toimivia käytäntöjä ja kootaan konkreettisia ideoita, joilla osallistumisen esteitä voidaan tunnistaa ja purkaa oman työn tueksi.
Vetäjät: Liisi Airas ja Sabrina Somersaari, Opetushallitus
C6 Kansainvälisestä yhteistyöstä toivoa Ukrainaan
Oletko miettinyt, millaista on opettajan työ Ukrainassa tällä hetkellä? Työpajassa ukrainalaiset eTwinning-lähettiläät kertovat koulunkäynnistä eri osissa Ukrainaa ja jakavat kokemuksiaan kansainvälisen yhteistyön merkityksestä kouluille ja opettajille. Työpajassa kuulet konkreettisia vinkkejä yhteistyömahdollisuuksista ukrainalaisten oppilaiden ja opettajien kanssa Erasmus+ -ohjelmassa ja eTwinningissä. Työpajan kielet ovat suomi ja englanti.
Vetäjät: Nataliia Gutaruk Sichovyi Collegium, Zaporizhzhia ja Nataliya Orlyk Khust Lyceum No. 3, Zakarpatti; Olga Lappi, Juuli Juntura ja Katariina Petäjäniemi, Opetushallitus
C7 Vastuullinen kansainvälisyys
Kuinka toteuttaa liikkuvuushanke kestävästi ja vastuullisesti? Tässä työpajassa uppoudutaan Vastuullisen kansainvälisyyden -materiaaleihin, joiden avulla yksikkönne voi toteuttaa liikkuvuushankkeita vastuullisesti ja kestävästi. Materiaalit sisältävät oppaan, tarkastuslistan, hankekumppaneiden kanssa solmittavan vastuullisuussopimuksen sekä Vastuullinen matka -pelin, jonka avulla voitte keskustella liikkuvuuksien vastuullisuudesta myös oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa.
Vetäjä: Päivi Packalén, Oulun kaupunki
C8 Päiväkodin Erasmus+ mahdollisuudet
Esimerkkejä ja kokemuksia 10 vuoden ajalta, miten päiväkoti voi kehittää pedagogiikkaa Erasmus+ -hankkeiden ja akkreditoinnin avulla. Esimerkkinä Nissnikun päiväkoti Kirkkonummella. Työpajassa käsitellään myös, miten Erasmus+ -hankeaiheet valitaan ottaen huomioon varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelman perusteet sekä kunnan painopisteet ja kehittämiskohteet. Lisäksi pohditaan, miten uusia tietoja ja kokemuksia on hyödynnetty pedagogiikan kehittämisessä.
Vetäjä: Krista Rauhala, Nissnikun päiväkoti