Luonnos 9.10.2024
Kulttuuriperinnön ja -ympäristön parissa työskentely 15 osp
Kulttuuriperinnön ja -ympäristön ominaispiirteet
• ymmärtää, mitä kulttuuriperintö ja -ympäristö tarkoittavat
• ymmärtää ja noudattaa kulttuuriperintöalaa koskevaa lainsäädäntöä ja lupakäytäntöjä omien työtehtävien edellyttämällä tavalla
• käyttää monipuolisesti kulttuuriperintö ja -ympäristöalan käsitteitä
• tunnistaa erilaisia kulttuuriperintöalalla vaikuttavia organisaatioita
• hahmottaa museon tehtävät yhteiskunnassa
• ymmärtää museotyön toimintaa ja sen eri osa-alueet
• ymmärtää kulttuuriperintötyön etiikkaa
Kulttuuriperinnön ja -ympäristön parissa työskentelyn suunnittelu
• tunnistaa kulttuuriperinnön tai -ympäristön erityispiirteet omissa työtehtävissään
• ottaa huomioon työskentelyn suunnittelussa ennaltaehkäisevän konservoinnin periaatteet
• toimii kulttuuriperintöalan ammattilaisten ohjeiden mukaisesti
• suunnittelee ja aikatauluttaa työtehtäväkokonaisuuden
• ottaa suunnittelussa huomioon organisaation kestävän kehityksen periaatteet
• tunnistaa ja valitsee työskentelyyn tarvittavat tarkoituksenmukaiset välineet ja materiaalit
Työskentely kulttuuriperinnön ja -ympäristön parissa
• toteuttaa työtehtäväkokonaisuuden suunnitelman mukaisesti
• ottaa työskentelyssään huomioon museo- tai kulttuuriperintöaineiston turvaamisen
• työskentelee turvallisesti tiedostaen työn vaarat ja tapaturmariskit
• käyttää työssä tarvittavia henkilönsuojaimia
• toimii käyttöohjeiden ja käyttöturvallisuustiedotteiden mukaisesti
• noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
• työskentelee ergonomisten periaatteiden mukaisesti työtilanteissa ja ennaltaehkäisee työn aiheuttamia rasitusvammoja
• laatii työskentelystä kattavan dokumentoinnin
• arvioi työskentelyään kulttuuriperintöalan ammattilaisen kanssa
• noudattaa työskentelyssään ennaltaehkäisevän konservoinnin periaatteita
• toimii yhteistyökykyisesti, joustavasti ja suvaitsevaisesti työympäristön ja alan verkostoissa
Ammattitaidon osoittamistavat
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä kulttuuriperinnön tai -ympäristön parissa. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin