Temaspecifika parallellsessioner 18.11.2025 kl. 13.00–14.30
Bekanta dig med sessionsbeskrivningar och välj den som väcker mest intresse.
1. Artificiell intelligens – En del av läskunnigheten eller ett verktyg för manipulering?
Är förståelse för artificiell intelligens idag en del av våra grundläggande färdigheter och en del av tryggandet av våra grundläggande rättigheter? Borde vi fokusera på att bekämpa bieffekterna eller på att använda artificiell intelligens på ett kreativt, ansvarsfullt och säkert sätt? Ur vilka perspektiv ser olika sektorer på artificiell intelligens? Kom med i en dialog där vi skapar en grund för gemensam förståelse. Dialogen bygger på de nyligen publicerade handböckerna om artificiell intelligens för lärare och personer som arbetar med unga. Författarna till dessa handböcker om artificiell intelligens talar på sessionen.
Moderator:
Juha Teubl-Kiviniemi, specialsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Talare:
Harto Pönkä, Innowise, en av författarna till handboken Faktabaari
Jarno Alastalo, redaktör för handboken som getts ut av Sällskapet för Mediefostran
2. Hur förverkligas etiken inom artificiell intelligens i praktiken?
I workshoppen diskuterar vi den artificiella intelligensens roll i utbildningen samt förmågan att läsa artificiell intelligens med fokus på global etisk handledning, den akademiska diskussionen och verksamheten i skolvardagen. Vi granskar även de kritiska perspektiv som stärkts i den akademiska diskussionen och som utmanar hypetänkandet om artificiell intelligens i utbildningen. Du får reflektera över hur etiska rekommendationer och allmänt tillgängliga hjälpresurser är kopplade till praktiska val, vilka lösningar som behövs på lokal nivå och hur dessa kan främjas till exempel genom Erasmus+-finansiering i det internationella samarbetet. I workshoppen ingår inledande anföranden, engagerande uppgifter och gemensam diskussion.
Ledare:
Antti Peltoniemi, specialsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
3. Digitala färdigheter – dagens grundläggande färdigheter
Under sessionen går vi igenom begreppen i anslutning till de digitala grundfärdigheterna och granskar finländarnas kompetens i ljuset av resultaten av ny forskning om vuxnas färdigheter. Under sessionen får du också höra om modellen Digisiivet 55+ och om statsförvaltningens aktuella åtgärder för att stärka den digitala kompetensen. Paneldebatten fördjupar de teman som vi har diskuterat och erbjuder en möjlighet att tillsammans fundera på lösningar för att stödja digital delaktighet.
Moderatorer:
Johanna Tarvainen, specialsakkunnig och Petra Helenius, programsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Talare:
Joonas Mannonen, ledande forskare, Jyväskylä universitet
Lauri Ylä-Jussila, projektchef, Otavia opisto
Mirka Råback, sakkunnig, Utbildningsstyrelsen fritt bildningsarbete
4. Virtuella utbyten och virtuellt internationellt samarbete för att främja kompetensen
Hurdan kompetens ger virtuella utbyten och virtuellt internationellt samarbete? Uppstår det något mervärde av mobilitetsperioder som kombinerar virtuell och fysisk mobilitet? Kom och lyssna på exempel på virtuell internationell verksamhet inom olika utbildningsstadier och inom ungdomssektorn. I workshoppen får du också själv fundera på hur man genom virtualitet kan utveckla deltagarnas kompetens. Workshopen hålls på två språk: finska och engelska.
Moderatorer:
Sami Niemelä, programsakkunnig och Mari Pohjola, ledande sakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Talare:
Hanna Lappalainen, forskningskoordinator, Helsingfors universitet
Sandra Tutah, verksamhetsledare, Mirsal rf
Sanna Pernaa, Seinäjoen lyseo
5. Kunskaper och insikter – digital förändring i projektarbetet
I workshoppen fokuserar vi på hur europeiska strategier, som till exempel EU:s kompetensunion samt den digitala och gröna omställningen, kan integreras i projektverksamheten. Vårt mål är att identifiera vilka nya metoder och arbetssätt digitaliseringen möjliggör och hur du kan utnyttja dem i praktiken i ditt eget arbete. I arbetet använder vi kreativa metoder för digitalt ungdomsarbete som stöder dig i utvecklingen av nytt tänkande.
Moderatorer:
Jutta Kivimäki, ledande sakkunnig och Paavo Pyykkönen, programsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Facilitator:
Panu Räsänen, projektplanerare, Helsingfors stad