Hyvinvointiareena 2025 – Terveyttä, oppimista ja hyvinvointia kaikille!
22.-23.9.2025, Helsinki, Messukeskus, Siipi
Hyvinvointiareena on monialainen tapahtuma, joka kokoaa yhteen perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön sekä kuntien ja hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Ohjelma tarjoaa inspiroivia ideoita ja konkreettisia työkaluja opiskeluhuollon sekä koulujen ja oppilaitosten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä edistävän toimintakulttuurin kehittämiseen.
Hyvinvointiareenan järjestävät Opetushallitus (OPH) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Vuoden 2025 järjestelyistä vastaa OPH.
OHJELMA / Maanantai 22.9.2025
9.00–10.00 Ilmoittautuminen, aamukahvi ja näyttelyyn tutustuminen
Anmälan, morgonkaffe och utställning
10.00–10.30 Tilaisuuden avaus
10.30–11.55 Lasten, nuorten ja ammattilaisten kokemuksia hyvinvoinnista kouluissa ja oppilaitoksissa
Kouluterveyskyselyn uudistus ja keskeiset tulokset
Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
Lasten ja nuorten kokema hyvinvointi sekä oppilaitosten tarjoama tuki
Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
Kirsi Wiss, projektipäällikkö, THL
Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL
Nuorten puheenvuoroja, Tikkurilan lukio
11.55–12.00 Ohjeistus lounaalle sekä rinnakkaisohjelmiin siirtymiseen
12.00–13.30 Lounas / Lunch
Näyttelyyn tutustuminen / Utställning
Rinnakkaiset ohjelmaosuudet / Parallellprogram
13.30–15.00 Rinnakkaisohjelma 1: Koulu ja oppilaitos mielen hyvinvointia tukemassa
Puheenjohtajat: Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL ja Taina Huurre, kehittämispäällikkö, THL
Mielenterveysoireilu lisääntyy, kuinka voimme muuttaa suuntaa? Sessiossa kuullaan siitä, miten yhteiskunnalliset muutokset heijastuvat mielen hyvinvointiin ja miten lasten ja nuorten mielenterveyttä voidaan tukea kouluissa ja oppilaitoksissa.
Muuttuva yhteiskunta ja nuorten mielenterveys
Kim Kroström, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, LT, dosentti, kouluttajapsykoterapeutti
Mielen hyvinvointi ei voi toteutua ilman ymmärtävää aikuista koulussa ja oppilaitoksessa
Perttu Eskelinen, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri
13.30–15.00 Rinnakkaisohjelma 2: Yhteisöllisyyttä ja toiminnallisuutta tukeva toimintakulttuuri
Puheenjohtaja: Mia Vartiainen, opetusneuvos, OPH
Yhteisöllisen opiskeluhuollon avulla on mahdollista vaikuttaa koulun ja oppilaitoksen yhteisöllisyyteen, ilmapiiriin, toimintakulttuuriin ja edistää tätä kautta sekä oppilaiden, opiskelijoiden että henkilöstön viihtymistä ja hyvinvointia. Jokaisella koulussa ja oppilaitoksessa työskentelevällä on velvollisuus edistää oppilaiden ja opiskelijoiden ja koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Karvi on tarkastellut kouluun ja opintoihin kiinnittymistä sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseen liittyviä näkökulmia (OHJA 2022-2024) ja arvioinnissa todetaan, että opettajien ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus on keskeinen kiinnittymistä edistävä tekijä. Rinnakkaisohjelmassa keskustellaan yhdessä yhteisöllisyyden ja osallisuuden merkityksestä hyvinvointia tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa.
Yhteisöllisyys ja osallisuus Hauhon Yhtenäiskoulussa
Kurt Palmroth, rehtori, Hauhon Yhtenäiskoulu
Yhteisöllisyys ja osallisuus Alppilan lukiossa
Sari Autio, vararehtori, Alppilan lukio ja Susanna Kalmari, rehtori, Alppilan lukio
13.30–15.00 Rinnakkaisohjelma 3: Turvallisuuden vahvistaminen, kiusaamisen ja väkivallan ehkäisy
Puheenjohtajat: Tanja Väänänen, opetusneuvos, OPH ja Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
Sessiossa keskustellaan koulun hyvinvointityöstä. Puheenvuoroissa tarkastellaan eriarvoisuutta koulussa, radikalisoitumisen tunnistamista sekä kiusaamisen ja väkivallan ehkäisemistä.
Kouluyhteisö, hyvinvointityö ja eriarvoisuus
professori Sonja Kosunen, Itä-Suomen yliopisto
Miten tunnistaa radikalisoitumista ja ehkäistä väkivaltaa?
Anneli Portman ja Teemu Vauhkonen, Turvalliset kadut -hanke, THL
Kiusaamiseen puuttuminen ja turvallisuuden vahvistaminen. Kokemuksia koulun keinoista. Kouluterveyskyselyn tuloksia ja keskustelua
Tanja Väänänen, opetusneuvos, OPH ja Jenni Helenius, kehittämispäällikkö, THL
13.30–15.00 Parallellprogram 4: Välbefinnande bland elever och studerande i de svenskspråkiga skolorna och läroanstalterna
Ordförande: Johanna Jahnukainen, utvecklingschef, THL och Christine Söderek, undervisningsråd, UBS
Bekanta dig med och delta i diskussionen om de senaste resultaten för enkäten Hälsa i skolan, TEAviisari (hälsofrämjande verksamhet i kommunerna) och OPA-datainsamlingen (enkät till elevhälsotjänsterna). Hur mår elever och studerande i de svenskspråkiga skolorna och läroanstalterna? Vilka utvecklingstrender ser vi? Hur kan vi tillsammans stärka välbefinnandet i våra svenskspråkiga skolor och läroanstalter? Detta parallellprogram ordnas på svenska/Tämä rinnakkaisohjelma järjestetään ruotsiksi.
Barns och ungas upplevelser – resultat från enkäten Hälsa i skolan
Anni Matikka, sakkunnig, THL
Strukturer och planer för att stärka välbefinnandet – resultat från TEAviisari
Christine Söderek, undervisningsråd, UBS
Upplevelser hos elevhälsotjänsternas personal – resultat från OPA-datainsamlingen (enkät till elevhälsotjänsterna)
Johanna Jahnukainen, utvecklingschef, THL
Gemensam diskussion
15.00–15.30 Iltapäiväkahvi / Kaffe
Näyttelyyn tutustuminen / Utställning
15.30–16.45 Oppimisen edellytykset rakennetaan yhdessä
Puheenjohtajat: Tiina Luomanen, opetusneuvos, OPH ja Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL
Kouluarjella on suuri vaikutus lapsen hyvinvointiin. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja hyvinvointi liittyvät saumattomasti yhteen. Tarvittava yhteistyö edellyttää riittävää tietoa ja systemaattista johtamista. Laki oppimisen ja koulunkäynnin tuesta astui voimaan 1.8.2025. Miten arjessa varmistetaan toiminnan kehittäminen ja johtaminen oikeaan suuntaan?
Kouluterveyskyselyn tuloksia oppimisesta ja oppimiseen saadusta tuesta
Jenni Helenius, KT, kehittämispäällikkö, THL
Hyvän kouluarjen merkitys lapsen kehityksen ja oppimisen näkökulmasta
Riikka Riihonen, LT, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, lasten neuropsykiatrian apulaisylilääkäri, TAYS
Laki muuttui, muuttuuko yhteinen työ? Keskustelemassa:
Tiina Luomanen, opetusneuvos, OPH
Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL
Tuulia Nicholls, palveluesihenkilö, Opiskeluhuollon psykologipalvelu, Pohjois-Savon hyvinvointialue
Saija Hellström, rehtori, Riihenmäen koulu, Mäntsälä
16.45 Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy
OHJELMA / Tiistai 23.9.2025
8.15–8.50 Ilmoittautuminen ja näyttelyyn tutustuminen
Anmälan och utställning
8.50–9.00 Johdatus päivän aiheisiin
9.00–9.30 Mitä Suomi Liikkeelle -ohjelma tuo kouluihin ja oppilaitoksiin?
Minttu Korsberg, pääsihteeri, Suomi Liikkeelle -ohjelma
9.30–10.00 Mitä Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma tuo kouluihin ja oppilaitoksiin?
Tuulia Rotko, pääsihteeri
10.00–10.30 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
Näyttelyyn tutustuminen / Utställning
Rinnakkaiset ohjelmaosuudet / Parallellprogram
10.30–12.00 Rinnakkaisohjelma 1: Suomi Liikkeelle – kouluissa ja oppilaitoksissa
Puheenjohtajat: Matti Pietilä, opetusneuvos, OPH ja Kirsi Wiss, projektipäällikkö, THL
Miten kouluissa ja oppilaitoksissa on mahdollista lisätä liikkumista ja samalla edistää lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa ja hyvinvointia? Asiantuntijapuheenvuoroissa tuodaan konkreettisia ja toimivia esimerkkejä niin opetuksen kuin yhteisöllisen opiskeluhuollon tueksi kouluissa ja oppilaitoksissa.
Osa 1. Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu
Kouluterveyskyselyn ja TEAviisarin keskeiset tulokset liikkumisesta ja istumisen vähentämisestä
Kirsi Wiss, projektipäällikkö, THL
Kirsi Naukkarinen, johtava asiantuntija, Liikkuva koulu
Pekka Tiitinen, johtava asiantuntija, Liikkuva opiskelu
Osa 2. Liikuntaneuvonnan laajentaminen
TEAviisarin tulokset ja Move!
Kirsi Wiss, projektipäällikkö, THL
Perusopetus: case Hämeenlinna
Niina Heikkilä, opetuspalveluiden asiantuntija, Hämeenlinnan kaupunki
10.30–12.00 Rinnakkaisohjelma 2: Yhteisöllinen ruokakasvatus: Kumppanuudella kohti hyvinvointia
Puheenjohtajat: Marjaana Manninen, opetusneuvos, OPH ja Hanne Kivimäki, erikoistutkija, THL
Rinnakkaisohjelmassa käsitellään ajankohtaisia tutkimustuloksia lasten ja nuorten ravitsemukseen sekä kouluruokailuun liittyen. Asiantuntijaluennoissa käydään läpi esimerkkejä yhteisöllisestä ruokakasvatuksesta ja elintapaneuvonnasta sekä siihen liittyvästä kumppanuudesta lasten, nuorten ja vanhempien kanssa.
Kouluterveyskyselyn ja TEAviisarin tuloksia kouluruokailuun ja ravitsemukseen liittyen
Hanne Kivimäki, erikoistutkija, THL
Yhteistyöllä iloa ja rauhaa ruokapöytään
Silja Varjonen, toiminnanjohtaja, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Monialainen tuki perheiden elintapoihin
Taina Sainio, asiantuntija, Suomen Sydänliitto
10.30–12.00 Rinnakkaisohjelma 3: Opiskeluhuoltoa toteuttamassa – globaaleja ongelmia ja arjen yhteistyötä
Puheenjohtajat: Marke Hietanen-Peltola, ylilääkäri, THL; Johanna Jahnukainen, kehittämispäällikkö, THL ja Taina Huurre, kehittämispäällikkö, THL
Ilmastonmuutos on suuri globaali ongelma, joka askarruttaa lapsia ja nuoria. Miten ammattilainen voisi auttaa heitä käsittelemään asiaa? Lisäksi kuulemme siitä, miten opettajien ja
opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten yhteistyöstä mennään kohti yhteistä työtä.
Nuoret ja ilmastonmuutos
Salla Veijonaho, väitöskirjatutkija
Kommenttipuheenvuoro – Miten opiskeluhuoltopalveluissa voidaan edistää planetaarista hyvinvointia?
Mari Meriläinen, terveydenhoitaja, YAMK
Opettaja opiskeluhuoltopalvelujen yhteistyökumppanina – jaetusta ymmärryksestä yhteiseen työhön
Teea Laiho, EducaDoc-väitöskirjatutkija, kouluttaja, Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos
10.30–12.00 Rinnakkaisohjelma 4: Kielitietoisuus ja monikielisyys hyvinvointia ja osallisuutta tukemassa
Puheenjohtajat: Katri Kuukka, opetusneuvos, OPH ja Anni Matikka, asiantuntija, THL
Rinnakkaisohjelmassa pohditaan kielen ja kielellisen moninaisuuden tukemisen merkitystä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemisessa. Asiantuntijoiden esityksissä tarkastellaan kielitietoisia työtapoja, jotka vahvistavat oppijoiden osallisuutta oppimiseen sekä perheiden hyvinvointia tukevaa monipuolista perhetoimintaa.
Ulkomaalaistaustaisten hyvinvointi Kouluterveyskyselyn mukaan
Anni Matikka, asiantuntija, THL
Kielitietoiset työtavat hyvinvointia tukemassa
Katriina Rapatti, suomen opettaja, Eiran aikuislukio
Kohti osallisuutta, merkityksellisyyttä ja kielitietoisuutta teatterin ja erityisen perhetoiminnan kautta
Maria Pikkarainen, kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen palvelupäällikkö, Joensuun kaupunki
12.00–13.15 Lounas / Lunch
Näyttelyyn tutustuminen / Utställning
13.15–14.00 ”Mua ei nähdä Najmana, vaan somalityttönä” – Miten edistää yhdenvertaisuutta ja antirasismia koulun arjessa?
Shadia Rask, väestötutkija, yhdenvertaisuuskouluttaja, puhuja ja kolumnisti
14.00–14.45 Digitaalinen hyvinvointi ja turvallisuus
Päivi Lindberg, johtava asiantuntija, THL ja Päivi Leppänen, opetusneuvos, OPH
14.45–15.15 Pääjohtajat lavalla
Minna Kelhä, pääjohtaja, OPH
Mika Salminen, pääjohtaja, THL
15.15– Päätöskahvi / Kaffe
***
Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.
Förändringar i programmet är möjliga.
Ilmoittautuminen ja osallistuminen:
3.9.2025 mennessä
Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme ystävällisesti kertomaan laskutusosoitteen ja mahdollisen erityisruokavalion.
Lähetämme vahvistuskirjeen ilmoittamaanne sähköpostiosoitteeseen noin kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.
Tilaisuuden toteutuminen varmistuu viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä (3.9.2025). Opetushallitus ei vastaa kustannuksista, joita tilaisuuden mahdollinen siirtyminen tai peruuntuminen saattaa aiheuttaa ilmoittautuneille.
Osallistumismaksu
Early bird -hinta 18.6.2025 saakka:
2 päivän osallistuminen: 357 € + alv 25,5 % /hlö
Hinta 19.6.2025 alkaen:
2 päivän osallistuminen: 395 € + alv 25,5 % /hlö
Yhden päivän osallistuminen:
1 päivän osallistuminen: 232 € + alv 25,5 %/hlö
Osallistumismaksuun sisältyy ohjelmaan merkityt tarjoilut sekä kouluttajien sähköisesti jaettavat luentomateriaalit. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia. Muista kustannuksista osallistujat vastaavat itse.
Osallistuminen etäyhteydellä 225 € + alv 25,5 %/hlö (kahden päivän osallistuminen)
Etäsallistumismaksu sisältää kouluttajien sähköisesti jaettavat luentomateriaalit. Ohjelman yhteiset osuudet striimataan sekä molempina päivänä isoimmaksi muodostuvan rinnakkaisryhmän ohjelma. Muita rinnakkaisohjelmia ei striimata. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.
Etäosallistumislinkki on henkilökohtainen eikä sitä saa välittää eteenpäin. Lähetämme linkin ja tarkemmat ohjeet etäosallistujille lähempänä tapahtumaa sähköpostilla.
Käytössäsi ovat Paytrailin tarjoamat maksuvaihtoehdot sekä laskutus. Laskun lähetämme tilaisuuden jälkeen osallistujan ilmoittamaan laskutusosoitteeseen. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.
Alennukset
Opetushallitus myöntää maksullisissa koulutuksissa ja tapahtumissa 30 % alennuksen eläkeläisille, työttömille ja Kelan määritelmän mukaan päätoimisille opiskelijoille. Alennuksen saadakseen henkilön tulee maksaa osallistumisensa itse ja todistaa pyydettäessä kuuluvansa kyseiseen ryhmään. Ota yhteyttä koulutuspalvelut@oph.fi.
Saman organisaation piiristä ryhmäilmoittautuvat koulutusten ja tapahtumien osallistujat ovat oikeutettuja ryhmäalennuksiin seuraavasti:
- 1–2 henkilöä: normaalihintainen lippu (ei alennuksia)
- 3–5 henkilön ryhmä: 10 % alennus
- 6–10 henkilön ryhmä: 15 % alennus
- yli 10 henkilön ryhmä: 20 % alennus
Alennukset koskevat vain kaksipäiväisiä osallistumisia. Alennuksia ei voi yhdistää ja samalla kertaa ilmoitettava kaikki ryhmäosallistujat.
Peruutusehdot
10–3 päivää ennen tilaisuutta tehdystä peruutuksesta veloitamme 30 % koulutuksen hinnasta. Mikäli peruutus tehdään tämän jälkeen tai jätetään kokonaan tekemättä, perimme koko osallistumismaksun. Peruutus tehdään sähköpostitse, koulutuspalvelut@oph.fi. Esteen sattuessa osallistujan voi vaihtaa.
Majoitus
Osallistujat vastaavat itse majoitusjärjestelyistään. Tietoa majoituksesta lisätään tänne toukokuun aikana.
Ilmoittautumiseesi liittyvissä voi olla yhteydessä Opetushallituksen Koulutustiimiin: koulutuspalvelut@oph.fi
Tilaa OPH Kouluttaa -uutiskirje ja pysyt ajan tasalla! https://uutiskirje.oph.fi/